رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: انتظار داشتیم بازار به دلیل در پیش بودن ماه رمضان، ضعیف و کم رونق باشد اما از آنجایی که مردم پس از افطار فرصت خوبی برای دید و بازدید دارند، استقبال شهروندان از واحدهای آجیل و خشکبار رو به افزایش است.

بازار آجیل بدون افزایش قیمت به استقبال رمضان و نوروز می رود

علیرضا ارزانی ممقانی در گفتگو با قدس آنلاین، وضعیت فروش واحدها و بازار آجیل و خشکبار را در آستانه سال نو، رضایت بخش دانست و افزود: هیچ گونه افزایش قیمتی در بازار آجیل و خشکبار نسبت به روزهای مشابه در سال گذشته نداشته ایم و فعلا کمبودی در بازار نیست اما اگر خریدهای مردم بیشتر شود و تقاضا بالا برود در روزهای پیش رو در برخی اقلام مانند فندق یا مغز بادام درختی ممکن است کمبودهایی ایجاد شود.

وی در پاسخ به اینکه گفته می شود قدرت خرید مردم به قدری پایین است که خرید آجیل شاید در اولویت خریدهاش شب عید شهروندان نباشد، گفت: قطعا قدرت خرید مردم در کل پایین آمده اما در مجموع عید نوروز برای اغلب مردم بدون آجیل معنایی ندارد لذا آنهایی که سال گذشته مثلا سه کیلو آجیل می خریدند امسال یک کیلو می خرند.  

ارزانی ممقانی در خصوص تاثیر دور جدید نوسانات ارزی روی قیمتها در بازار آجیل و خشکبار هم اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز همیشه روی بازار آجیل تاثیر می گذارد اما امسال از آن جایی که بازار پررونق نبود، تاثیر نرخ ارز روی این بازار، کم رنگ و حتی می توان گفت بی تاثیر بود.

لازم به ذکر است رییس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران هم در گفتگویی با تسنیم از عدم  افزایش قیمت آجیل نسبت به سال قبل در چنین روزهایی خبر داده و حتی به کاهش ۲۰ درصدی قیمتا پسته نسبت به مدت مذکور اشاره کرده است.

به گفته غلامرضا خدامی برای آجیل شب عید نمی ‌توان قیمت مشخصی را اعلام کرد زیرا بر اساس اختلاط مغزهای مختلف و کیفیت، نرخ ها متفاوت است اما در مقایسه با سال قبل افزایش قیمت نداشته ‌ایم و حتی نرخ برخی از مغزها از جمله پسته کاهش یافته است.

گفتنی است گزارشهای میدانی رسانه ها حاکی از آن است که هم اکنون هر کیلو آجیل شیرین با ۱۰ درصد پسته احمد آقایی خام، ۱۵ درصد مغز بادام، ۱۵ درصد نخودچی دو آتیشه بی نمک، ۱۵ درصد کشمش سبز، ۱۵ درصد برگه قیصی، ۱۵ درصد فندق با پوست خام و ۱۵ درصد انجیر خشک به قیمت ۳۱۰ هزار تومان به فروش می رسد و هر کیلوگرم آجیل شور با ۱۵ درصد پسته احمد آقایی شور، ۱۵ درصد مغز بادام، ۲۰ درصد نخودچی دو آتیشه شور، ۲۰ درصد تخمه کدو گوشتی دو آتیشه، ۱۵درصد تخمه جابانی و ۱۵درصد فندق با پوست شور به قیمت ۳۳۰ هزار تومان به معامله می شود.

در همین حال و بنا به اعلام اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران پستۀ اکبری در نمایشگاه بهارۀ از ۳۰۰ تا ۷۷۰ هزار تومان قیمت‌ گذاری شده است، مغز بادام حداکثر ۶۵۰ هزار تومان و حداقل ۴۷۰ هزار تومان وآجیل ۴ مغز نیز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.